תרגול שיווי המשקל לשיפור הזיכרון ולפיתוח יכולות קוגנטיביות

האם אימון שיווי משקל משפר את הזיכרון ותפיסה מרחבית אצל מבוגרים בריאים?

הקשר המיוחד בין שיווי המשקל לבריאות המוח נחקר הרבה מאוד פעמים. מחקר משנת 2017 אשר פורסם ב-Scientific Reports NIH מצא שאימוני שיווי משקל סדירים מסייעים בשיפור הזיכרון וכן משפרים את התפיסה המרחבית (תהליך הכולל את האופן בו המוח מארגן ומשתמש במידע על סביבתו). החוקרים בדקו 70 אנשים בריאים בטווח גילאים החל מ-19 ועד 79 שלא היו ספורטאים עם שיווי משקל תקין.נשואי המחקר חולקו לשתי קבוצות:קבוצה אחת עברה תוכנית בה הדגש היה על אימוני שיווי משקל, ואילו הקבוצה השנייה לא קיבלה תרגילי שיווי משקל במשך 12 שבועות. כל הנבדקים קיבלו משימות זיכרון ותפיסה מרחבית לפני ואחרי תוכנית האימון, ורק הנבדקים בקבוצת אימוני שיווי המשקל השתפרו משמעותית במבחנים השונים של תפקודי המוח.
מחקרים מן הסוג הזה מאפשרים לנו להבין איזו פעילות ספורטיבית תורמת יותר לבריאות המוח, אם כי, יש לחשוב על מחקרים ארוכים יותר כדי להקיש מהם לטווח ארוך יותר:"מחקרים מתוכננים לעתים קרובות כדי להיות מסוגלים לקבל תשובה כלשהי בזמן קצר יחסית", אומרת שאנון קילגור  Shannon Kilgore, MD נוירולוגית מפאלו אלטו, קליפורניה "המחקר הזה נמשך 12 שבועות, וזה ממש לא ארוך".

עם זאת, אנו יודעים ממחקרים אחרים שפעילות גופנית ככלל מטיבה עם יכולות החשיבה שלנו. פעילויות המאלצות אותנו לשמור על שיווי המשקל יכולות להתחבר למשהו שנקרא נוירופלסטיות, שהיא היכולת לשנות מסלולים עצביים במוח שלנו כאשר נתקלים באתגר חדש המצריך אירגון מחדש של הנתונים. אימון שיווי המשקל מפעיל את המוח בדומה ללמידת נהיגה או לרכישת שפה חדשה למשל.

"פעם חשבו שהמוח מגיע להתפתחות מסויימת ומנקודה כלשהי זה התדרדרות משום שנוירונים מתים עם הזמן, אז אין מה לעשות בעניין זה", ענת לובצקי, PhD, פרופסורית, חברת הפקולטה לפיזיותרפיה באוניברסיטת ניו יורק: "עכשיו אנחנו יודעים שהמוח יכול להמשיך לגדול ולהשתנות באופן תדיר: "כל מה שאנחנו עושים משפיע על המוח ומארגן את המוח מחדש" מסכמת ד"ר לובצקי.

החוקרים לקחו את הנחקרים לקצה עם מה שהם מכנים "תוכנית אימון שיווי משקל דינמי". לא ביקשו מהמשתתפים לבדוק כמה זמן הם יכולים לעמוד על רגל אחת אלא, הם גרמו לאנשים במחקר לשמור על שיווי משקל על רגל אחת תוך כדי הוספת משתנים מאתגרים, למשל:משכו אותם לצד אחד עם רצועה אלסטית סביב הירכיים שלהם, כאשר הנבדקים מתבקשים לשמור ככל יכלתם על יציבות, כמו כן, ביקשו מהם לעמוד על קרש מתנדנד תוך כדי התמסרות בכדור עם משתתף אחר ועוד. הדגש בתרגילים אלו היה איתגור כל המערך הגופני וכלל תיאום יד-רגל, חשיבה, תכנון ותגובה. ד"ר לובצקי מציינת כי "המחקרים מראים שפעילות גופנית מורכבת יותר משפרת את המוח יותר בהתמדה וזה לא מפתיע", היא מסבירה. "מצבים מורכבים יותר גורמים למוח שלנו לעבוד קשה יותר, וכתוצאה מזה, יש התפתחות של הקוגניצייה". 

באותה הנשימה, חשוב לומר, שלא כל אחד יכול מטעמים כאלו ואחרים, לעמוד על רגל אחת, להתמסר בכדור ולשנן משפט רנדומאלי למשל. לכל אחד יש את הגבולות שלו ולכן כל פעילות גופנית היא מבורכת ובאופן שלה מעודדת שמירה על הקיים.אם יש בעייה בניידות או אם אפשר לבצע בשלב זה רק תרגילים פשוטים, אז יש הרבה רמות של תרגילי איזון שניתן לבצע. הדבר החשוב ביותר הוא לאתגר את היכולות באופן עיקבי. 

"בסיכומו של דבר, המוח זקוק לדם וחמצן כדי לשמור על תפקוד יומיומי" אומר ד"ר קילגור, Dr. Kilgore . "ולכן אחד הדברים החשובים ביותר לעשות כדי לעזור למנוע דמנציה הוא לבצע פעילות גופנית קרדיווסקולרית שמשפרת את זרימת הדם למוח." המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) מציע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע. כל תרגיל שגם מעלה את פעימות הלב וגם משפר את שיווי המשקל יהיה מצויין.
לסיכום,יחסי הגומלין בין פעילות גופנית ויכולות קוגנטיביות נחקר המון בשנים האחרונות וכל הראיות תומכות באופן חד-משמעי בספורט כחלק משמירה על מוח מתפקד, אשר מרחיק אותנו ממחלות כמו דמנצייה, אלצהיימר ועוד.מומלץ לתבל את שגרת החיים בפעילות קבועה של פילאטיס, יוגה, ריקוד ומסלולי מכשולים, אפילו הליכה על משטחים לא אחידים עשויים להועיל למוח לאורך זמן. הדבר הכי חשוב הוא כאמור לאתגר את היכולות אם הרצון הוא לשמור על מוח אקטיבי, גמיש ולשפר את היכולות הקוגניטיביות ברמה גבוהה.

בריאות טובה!
לתרגילים קלים של שיווי משקל לחץ כאן
לתרגילים בינוניים של שיווי משקל לחץ כאן
לתרגילים מאתגרים של שיווי משקל לחץ כאן

מקור מידע:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5515881/https://www.wellandgood.com/balance-training-and-brain-health/

לרשום תגובה